Meer nieuws....

8 april 2019 - Inharrime, Mozambique

4-4-2019:
Weer een nieuwe dag zonder containers, we besluiten allemaal aan het werk te gaan. Jan en Richard gaan weer naar Jaco zijn bedrijf waar 1 container staat en gaan daar stellingen in maken. Verder is Johan druk bezig met de water toren om daar alles in orde te maken. Jenneke en ik gaan even naar de stad om onderdelen op te halen en besluiten lekker fruit mee te nemen. Wij verbazen ons hoe goedkoop het is, een tros bananen van 12 stuks voor nog geen euro. De mannen vinden de bananen heerlijk dus genieten daarvan! Gert-Jan en Cor zijn met de auto's bezig. Wat een goed duo samen onder de boom. Henry is al voorbereidend werk aan het doen voor het beton om de pomp. Weer een dag voorbij.

DSC_0521DSC_0524DSC_0530DSC_0533DSC_0537DSC_0560IMG-20190404-WA0005IMG-20190404-WA0009IMG-20190404-WA0011

5-4-2019:

Vandaag blijven we allemaal in de buurt van Zavora. Bij de containers wordt het werk weer verdeeld en gaat ieder zijn eigen gang. Jenneke en ik gaan telefoonkaarten regelen zodat ze weer naar Nederland kunnen appen. Gelukkig duurt dat maar 50 minuten voordat het bij elkaar is. We hebben alle tijd en zitten ondertussen in de zon te wachten. Als we daarmee klaar zijn nemen we weer bananen mee voor de mannen. De vrouw achter het kraampje is in 1x uitverkocht. Wat een verschil is het toch met Nederland. Als wij terug bij de container aankomen vertellen de mannen dat er een voetbal wedstrijd bij de school is en dat er wel 2500 kinderen van verschillende scholen zijn. Jenneke en ik stappen in de auto om te gaan kijken. Geweldig! Wat veel kinderen. Wij ontmoeten de leraar die wij eerder hebben ontmoet en hij stuurt 2 kinderen op pad om stoelen te gaan halen. Er worden 2 stoelen neergezet en er wordt een gat gemaakt tussen alle kinderen zodat wij goed de wedstrijd kunnen bekijken. Heel apart en daar zitten wij dan. Geweldig hoe die kinderen maar blijven kijken omdat wij er zo anders uit zien. Terug bij de container besluiten we wat eten voor de mannen te gaan halen. Nadat wij gegeten hebben ga ik samen met Johan en Salatiel (dominee) naar de stad voor onderdelen voor de pomp. Salatiel neemt gelijk een paar kilo vis mee (en ja dat stinkt met ruim 30 graden) om dit af te leveren bij iemand. Wat een ervaring weer. Overal tussendoor met de auto en iedereen gaat wel aan de kant. We worden vreselijk bekeken alsof wij een attractie zijn. We hebben de onderdelen en gaan weer terug naar Zavora.

DSC_0583DSC_0591DSC_0600DSC_0606

6-4-2019:

Op de website van de containers stond vermeld dat ze vandaag aan zouden komen. Het blijft altijd spannend en in de gaten houden. Willem, Richard, Henry en Jenneke gaan met z'n 4en op de trekker om spullen naar de 'nieuwe' container te brengen. Gert-Jan en Cor hebben de Toyota meegenomen voor het vervangen van onderdelen bij de veren en Jan en Johan gaan Bernardo (manager Doxa) te verblijden. Bernardo levert bij de pomp waar de toren voor gemaakt is ook het stroom. Nu hebben wij met hem erover gehad waarom hij dan ook geen water bij huis wilt. Johan heeft daarvoor een super aansluiting gemaakt met een stortbak eronder. Zijn vrouw en Bernardo zelf is zo blij! Ze glunderen van oor tot oor. Met zo iets simpels kun je mensen zo blij maken. 's Middags gaan we niet zoveel meer doen. We eten wat en er wordt lekker gezwommen. We gaan even met een aantal naar de grote stad. Het is al een vermaak om daar rond te lopen en wat ze daar allemaal verkopen. Nieuwe spijkers, kapotte en kromme spijkers. Voor ieder budget wat. Maar Johan en Richard lopen op klompen. Het is geweldig hoe ze daarop reageren. Ze snappen niet dat je daarop kan lopen en lachen ons toe. We rijden nog een rondje door Zavora en komen bij de pomp langs waar al vaker wat aan is gebeurt. Er staan een aantal mensen omheen en wij zien dat een vrouw heel zwaar aan het pompen is. Besluiten even te gaan kijken. Uiteindelijk halen we de pomp voor een gedeelte uit elkaar en zien dat er iets niet goed is. We bouwen de pomp weer terug om dit verder te bespreken hoe of wat.

20190406_080544

IMG-20190406-WA000320190406_155226(0)20190406_16100020190406_161454

Weer een dag voorbij en nog geen containers, hij is helaas ook weer een dag opgeschoven. We moeten nog steeds geduld hebben!

7-4-2019:
Zondag, we besluiten wat langer te blijven liggen en gaan dan uitgebreid ontbijten. In Poelela zit een viskwekerij en de eigenaar hebben wij daarvan wel eens ontmoet. We hebben ook met hem afgesproken om daar heen te gaan. Daar aangekomen krijgen wij van hem een rondleiding en legt aan ons uit hoe het proces gaat. We lopen wat rond en gaan weer terug naar Doxa. Daar gaan we wat eten en zwemmen. Tevens houden we de containers in de gaten. Om 15.14 uur krijgen wij door dat de container de haven in vaart. Ons geluk kan niet op want ze zijn toch dichterbij! Gelijk met Jaco geschakeld en hopen dat de President ons wil helpen om de containers vrij te geven. Wij moeten echt nog even geduld hebben. Zodra er meer nieuws is horen jullie het natuurlijk gelijk!

20190407_113442

Ik hoop dat ik jullie weer wat op de hoogte heb gehouden van onze mooie ervaring in Mozambique. Onze laatste week hier breekt alweer aan. Het is zo dubbel om deze week in te gaan. Zoveel voorbereidingen en zo snel voorbij maar wat is het ook weer fijn om straks bij onze familie te zijn! Mozambique moet je ervaren en is moeilijk uit te leggen. Ik doe mijn best door het schrijven van de verhalen en foto's te laten zien!

1. Marloes:
    8 april 2019
    Mooi om te lezen dat jullie daar zoveel moois maken en bereiken..... 💋
  2. Mar:
    8 april 2019
    Wat een mooi verhaal weer en foto.s geweldig hopen dat het goed komt spannen groetjes daar en heel veel succes xxxx
  3. Miranda:
    9 april 2019
    Mooi om steeds mee te leven hoe jullie het beleven daar!! En weer mooi verwoord. Wij missen jullie ook hoor! Succes nog de laatste dagen en tot gauw! xx