Tijd vliegt voorbij..

28 maart 2019 - Inharrime, Mozambique

Het is weer tijd voor een blog.. Eigenlijk schrijf ik deze blog om jullie op de hoogte te stellen wat er allemaal gebeurt hier in Mozambique.. Tijdens het schrijven van de blog beleef ik de momenten weer opnieuw heel bijzonder! Je kan het eigenlijk met geen pen omschrijven hoe het hier is maar toch hoop dat jullie er iets van opvangen.

26-3-2019:
Terwijl ik de vorige blog aan het schrijven was. Waren Jan, Henry en Gert-Jan druk bezig met het opbouwen van een pomp. Deze pomp was al eerder uit elkaar geweest en is nu helemaal opnieuw opgebouwd. Wat een klus zeg maar ontzettend dankbaar werk. Deze pomp wordt veel gebruikt en is dat ook de reden om de pomp volledig opnieuw op te bouwen.

IMG-20190326-WA0017IMG-20190326-WA0015

Zij kwamen mij ophalen en hebben hier wat gegeten. Toen zijn wij naar de pomp van George gegaan. Hij heeft ons gevraagd om te kijken wat er met zijn pomp aan de hand is. De mannen hebben de pomp los gemaakt en kwamen allemaal rommel tegen, oude spijkers etc. Dit eruit gehaald en de onderdelen vervangen die wij kunnen vervangen. Daarna weer dicht gemaakt en hij deed het weer. George was heel erg blij. Hij werkt bij Docters for LIfe in de keuken.

DSC_0153DSC_0171DSC_0159

DSC_0238

27-03-2019:

Na een ontbijt zijn wij weer op pad gegaan. Er is een pomp vlakbij de kliniek welke niet fijn doet. Dit komt doordat deze vrij diep zit. Zodra de containers er zijn wordt hier een elektrische pomp ingezet. Deze wordt gekocht door de gemeenschap. Nu werkt deze handpomp helemaal niet. Jan, Henry en Gert-Jan hebben dit bekeken en besloten om de handpomp er volledig uit te halen. De mannen zijn begonnen met het uittrekken van de pomp en ben ondertussen eten gaan halen omdat het al tegen lunchtijd aan zat. Er was genoeg patat over welke heerlijk zijn opgegeten door de kinderen die bij de pomp zaten. Tijdelijk de elektrische pomp erin gezet zodat de mensen wel water hebben.

DSC_0300DSC_0307

Daarna zijn wij naar de pomp gereden welke het verst weg was vanaf de plek waar wij verblijven. Deze pomp wordt goed gebruikt dus ook hier wat onderhoud werk aan gedaan en het type plaatje van BSA erop gemonteerd.

DSC_0322DSC_0342DSC_0331

Op de weg terug kwamen wij langs een school en ook daar staat een pomp. Deze pomp is destijds niet door ons gemaakt en ook onbekend wie deze heeft gemaakt. Er kwamen veel kinderen van het schoolplein kijken en ook de leraar kwam eraan lopen. Helaas sprak deze leraar geen Engels en met handen en voeten kwamen wij er ook niet achter wie de pomp er neer heeft gezet. Wat wij wel zagen is dat de pomp heel slecht is. Er komt bijna geen water uit. Toch maar besloten de pomp open te sleutelen en te kijken. De onderdelen waren volledig afgesleten en wat wij konden hebben wij gemaakt. De leraar was ontzettend blij dat er weer water uit kwam!

DSC_0346DSC_0350DSC_0364

DSC_0366

DIt waren weer 2 zeer waardevolle dagen! Op naar de volgende..

1. Mar:
    Mooi verhaal weer
  2. Gert:
    Hey mensen.
    Wat doen jullie weer mooi werk.
    Hebben jullie de spullen over gekregen en krijgen jullie nog wat mee van de ellende aan de kust?
  3. Peter Goudkamp:
    28 maart 2019
    Goed bezig daar, ga zo door... mooi verlag geschreven Martine!
  4. Marloes:
    30 maart 2019
    Wat een mooi verhaal weer..... Lees de blogs met plezier en zo trots op het gene wat jullie daar doen.